Fisura anala

Fisura anala este un defect liniar sau eliptic (ulcer) al mucoasei anusului, situat in interiorul canalului anal.

Fisura anală este o boală polietiologică. Cauza dezvoltării sale este traumatismul mucoasei a canalului anal, cel mai adesea din cauza trecerii fecalelor solide (constipație), a scaunelor lichide frecvente sau a altor tulburări de defecare. Principala cauză patogenetică a fisurilor anale este prezența unui spasm al sfincterului intern, care apare ca răspuns la traumatismul mucoasei anale. Factorul vascular este, de asemenea, un factor predispozant. Prezența spasmului sfincterului afectează perfuzia mucoasei anusului, creând condiții nefavorabile pentru vindecarea defectului.

În fisura anală se disting marginile și fundul. Fisura anală acută (până la 2 luni) are margini clare, uniforme, fără modificări fibrotice. În partea de jos a unei astfel de fisuri, terminațiile fibrelor nervoase sunt expuse, ceea ce duce la o durere pronunțată și la dezvoltarea unui spasm al sfincterului intern. În absența acțiunii principalelor factori dăunători, fisură anală acută se epiteliază.

Odată cu expunerea continuă la factorii dăunători, procesul de vindecare devine întârziat. În același timp, în marginile și fundul defectului se dezvoltă modificări fibrotice, împiedicând epitelizarea fisurii: se formează o fisură anală cronică.

Fisura anale este una dintre cele mai frecvente boli ale rectului. Reprezintă 10% până la 15% din toate bolile coloproctologice, incidența variază de la 20 până la 23 la 1000 de adulți. Cel mai adesea, boala se dezvoltă între 30 și 50 de ani, ceea ce determină semnificația ei socială. Incidența între bărbați și femei este aceeași.

Clasificarea

Fisura anală poate fi:

• Acută;

• Cronică.

După localizarea defectului în canalul anal:

• Posterioară;

• Anterioară;

• Laterală.

În funcție de prezența spasmului sfincterului intern:

• Cu spasmul sfincterian;

• Fără spasm al sfincterului (cel mai adesea din cauza dezvoltării complicațiilor sau sunt manifestări secundare ale bolii de bază).

Simptome

Principala manifestare clinică a fisurii anale este durerea arzătoare în anus după defecare. Unii pacienți raportează durere în timpul defecarii și sângerări din anus sub formă de pete de sânge pe scaun și hârtie igienică.

Toți pacienții cu apariția primelor simptome caracteristice unei fisuri anale sunt sfătuiți să consulte un coloproctolog sau chirurg pentru a determina tactica măsurilor preventive, al căror scop este prevenirea dezvoltării și progresiei bolii.

Principii generale pentru tratamentul fisurii anale acute și cronice

Tratamentul fisurilor anale acute și cronice are următoarele obiective:

1. normalizarea scaunului;

2. ameliorarea durerii;

3. impact asupra procesului vindecarii plăgii;

4. relaxarea sfincterului intern al anusului.

Tratamentul fisurii anale acute

Terapia conservatoare este recomandata tuturor pacientilor cu fisura anala acuta. Pacienții cu fisuri anale sunt sfătuiți să consume cantitatea adecvata de lichide și fibre alimentare pentru a normaliza activitatea tractului gastrointestinal și a elimina constipația. În cazurile în care nu a fost posibilă normalizarea scaunului prin dieta, se recomandă utilizarea laxativelor pentru a forma la pacient un scaun mai moale.

Pacienților cu fisuri anale li se recomandă utilizarea terapiei conservatoare care vizează ameliorarea durerii și vindecarea defectului. Pentru tratamentul fisurilor anale se folosesc atât medicamente sistemice, cât și locale, care sunt utilizate sub formă de geluri, creme, unguente și supozitoare.

In terapie conservatoare trebuie incluse medicamentele pentru relaxarea medicală a sfincterului anal intern. Unguentul cu nitroglicerină este utilizat ca medicament de primă linie. La pacientii cu fisura anala și cu spasm al sfincterului intern, se recomanda injectarea toxinei botulinice de tip A in sfincterul anal intern.

Tratamentul fisurii anale cronice

Intervenția chirurgicală este recomandată pacienților cu fisuri anale cronice. Tratamentului chirurgical al fisurii anale cronice include excizia fisurii și diferite metode de relaxare a sfincterului  anal intern.

Tuturor pacientilor care au suferit tratament chirurgical pentru fisura anala in perioada postoperatorie inainte de vindecarea plagii li se recomanda efectuarea zilnica de pansamente, care constau in curatarea plagilor cu solutii antiseptice si aplicarea pe suprafata plagii unguentelor care au efecte antiinflamatorii pentru a reduce riscul de complicații. In perioada postoperatorie pana la vindecarea ranilor pacienților se recomanda sa urmeze o dieta bogata in fibre vegetale pentru a forma scaune moi și regulate.

La Cabinetul de Chirurgie generala - Dr.Kobylinskyi intervențiile chirurgicale sunt efectuate in maxima siguranța și cu cele mai bune rezultate. Pentru consultații și mai multe informații puteți sa ne contactați la numărul de telefon: